Šárka Radová
(Viz též web Šárky Radové zde.)
1949 | 3. května se narodila v Praze |
1967 | maturovala na gymnáziu na Náměstí Míru v Praze |
1967–1973 | studovala na Vysoké škole Uměleckoprůmyslové u prof. O. Eckerta. Pro diplomovou práci v designu i volné tvorbě zvolila porcelán, částečně i kameninu. Tyto materiály jsou pro její tvorbu zásadní |
1974 | první výstava v Galerii mladých v Mánesu |
1975 | účastnila se mezinárodního keramického sympozia v Bassano del Grappa v Itálii, vystavovala v Galerii Fronta s J. Valterovou |
1978 | účastnila se mezinárodního sympozia v Siklósi v Maďarsku |
1980 | vystavovala se skupinou výtvarníků v Galerii Am Graben ve Vídni a v centru Bauhaus v Dessau s J.a P. Radovými, účastnila se mezinárodního symposia v Bechyni |
1981 | vystavovala v Galerii výtvarného umění v Chebu s J. a P. Radovými |
1982 | vystavovala v Galerii Fronta s J. a P. Radovými |
1988 | účastnila se mezinárodního sympozia v Karlových Varech |
1992 | stala se členkou Umělecké besedy a od té doby se zúčastnila všech společných a členských výstav v Mánesu. Vystavovala v holandském Naardenu v Muzeu J.A. Komenského. Vystavovala se skupinou výtvarníků v hale budovy Parlamentu v Paříži |
1994 | účastnila se mezinárodního symposia v Elektroporcelánu v Lounech. Vystavovala v rámci konference AIC v Domě U kamenného zvonu v Praze |
1995 | účastnila se výstavy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze |
1996 | měla samostatnou výstavu v Zámeckých sklepích v Českém Krumlově |
1997 | vystavovala na radnici ve Wolfsburgu |
1999 | měla samostatnou výstavu v galerii Fronta, která putovala do galerie Art Chrudim a do Alšovy Jihočeské galerie v Bechyni |
2000 | účastnila se kamenosochařského symposia v opuce, pořádané Rabasovou galerií v Rakovníku. Začala používat papír jako sochařský materiál |
2001 | měla samostatnou výstavu v Chodovské tvrzi. Účastnila české výstavy v Severním Devonu v Anglii v Broomhill art gallery |
2003 | zúčastnila se jubilejní výstavy Umělecké besedy v Městské knihovně v Praze. |
2004 | výstava v Galerii XXL v Lounech |
2005 | výstava v Atriu na Žižkově v Praze, účastnila se výstavy Gedoku v Karlsruhe, a výstavy Mezinárodní keramika u Piaristů ve Vídni |
2006 | výstava v City centru v Praze, účast na Mezinárodní výstavě keramické plastiky v Bildhovenu v Holandsku |
2007 | Mezinárodní výstava keramiky v Chodovské tvrzi v Praze, účastnila se Kunstfora ve Vídni, účastnila se členských výstav Umělecké besedy |
2008 | výstava v Galerii Art v Chrudimi, účastnila se výstavy keramiky v zámeckém parku v Roztokách a výstavy Umělecké besedy na hradě Sovinci |
2009 | „Ohlédnutí“ souborná výstava s J. a P. Radovými v Severočeské galerii v Litoměřicích, byla na stipendijním residenčním pobytu v Keramickém studiu v Keczkemétu v Maďarsku (Visegrádský fond) |
2010 | účastnila se výstavy Sdružení keramiků v Galerii 10 v Praze a výstavy zahradní keramické plastiky v zámku v Roztokách. Pracovala na symposiu v Číně ve Fupingu, v Mezinárodním muzeu keramiky |
2011 | souborná výstava v Městské galerii Kladno a účast na Zahradní keramické plastice v Galerii Klatovy Klenová, účast na výstavě Česká keramika v Centru Giroussens ve Francii |
Šárka Radová vystudovala keramiku na Vysoké škole uměleckoprůmyslové ale rozhodla se překročit omezení daná materiálem a použít jej k svobodnému vyjádření velmi subtilních vnitřních pocitů.
Nutnou podmínkou pro její tvorbu byla samozřejmě důvěrná znalost možností keramiky a porcelánu i technických zákonitostí práce s nimi. Tam Šárce Radové pomohla rodinná tradice. A teprve tam byl výchozí bod její umělecké cesty.
Šárka Radová má smysl pro neobyčejně působivou, jemnou modelaci a její tvorba směřovala stále více k volné plastice. Pracuje nejen s keramikou a porcelánem, ale začala také používat papírovou hmotu, která vstupuje do dialogu s bílým technickým porcelánem a podtrhuje pocit jitřivého napětí, které práce talentované sochařky v sobě obsahují.
Sochy Šárky Radové jsou typické právě tímto subtilním napětím s nímž se autorka zamýšlí nad existenciálními tématy a v souvislostech – někdy překvapivých – klade otázky a hledá odpovědi. Obdivuhodná je její soustředěnost a pracovitost, která je základem závažného poselství, které nám její sochy přinášejí. Její práce nabývají na monumentalitě tak, jak roste její umělecká suverenita.
Šárka Radová má v sobě specifický dar, který je dnes velmi vzácný. Je to údiv nad detailem života a světa. Právě ta schopnost přemýšlet a mít čas vidět činí z jejich prací velmi cennou a osobní výpověď. Může oslovit ty, kteří v nesmyslném spěchu dnešní doby zapomněli, že někdy dospějeme dále, když se zastavíme. Její nejlepší práce nám přinášejí katarzi na kterou mnozí umělci dnes rezignovali.
Jana Orlíková